Tři kila na zadním kole
Posted on 18. Čvc, 2005 by admin in EXTRA, HODINOVKA
V podstatě celou cyklistickou historií se nese snaha zdokonalovat bicykl zejména ve smyslu jeho hmotnosti a hmotnosti každé ze součástek. V případě hodinovky i některých dalších disciplín tomu byla sice udělána částečná přítrž váhovými omezeními k určité hranici, ale stará známá poučka o tom, že lehké musí být na kole zejména všechno to, co se točí, ta se stále opakuje a bývá považována za svatou…
O hodinovce s větší či menší intenzitou přemýšlím léta, při různých příležitostech jsem se o jejích záludnostech i přitažlivosti bavil s mnoha lidmi, které považuji za cyklistické odborníky, ale i s lidmi, sledujícími spíše než cyklistiku také jiné obory. Musím říci, že právě z řad těchto cyklistickými předsudky nezatížených lidí pocházejí myšlenky na první pohled až příliš revoluční. Absolutní hmotnost celého kola v případě rovnoměrné jízdy po rovině není až natolik rozhodující! A dokonalé dlouhodobé rotaci obou kol jejich vyšší hmotnost (zejména po obvodu) spíše napomáhá. Samozřejmě, je to vykoupeno jejich obtížnějším roztočením, zejména při těžkém převodu, ale od toho jsou tu přece moje 190 mm dlouhé kliky! Zkrátka jsem se nechal přesvědčit! A našel jsem také v sobě odvahu zkusit něco úplně netradičního. Můj bicykl připravený pro pokus o světový rekord (a v této chvíli už i schválený komisaři UCI) má zadní kolo, které samo o sobě váží 3,2 kg! Celková hmotnost stroje se tak dostává na 8,9 kg! Přemýšlel jsem i o těžkém kole předním. Ale nejde to. Je neuvěřitelné, jakou dřinu představuje uřídit takové zařízení v padesátce pomocí oblouků řídítek o šířce pouhých 36 cm.
Pro svůj plán použít těžké zadní kolo jsem získal i lidi, kteří se podíleli na mojí přípravě. V týmu byli až nečekaně nadšení a rychle zadali firmě Vuelta, s níž na tomto poli spolupracujeme, taková kola vyrobit. Francesco Moser se možná rozpomenul na svoje slavné časy spojené z hodinovkou a všechny revoluční metody, které sám do tohoto prostředí přinesl. Když po praktické zkoušce neprotestoval ani takový milovník posvátných tradic jakým je Pavel Vršecký, zbavil jsem se i já sám posledních pochybností. Při závěrečném tréninku to fakt pěkně odsýpalo…
Když jsem skončil pondělní trénink, vrhli se na má kola s metrem, šuplerou a olovnicí rozhodčí. V úvahu pro pokus přicházely stále dva stroje. Starý dobrý Kovařík mi fantastickým způsobem posloužil v přípravě, tak jak mi ostatně kola této firmy spolehlivě slouží už celá dlouhá léta. Někdy dokonce zastiňují i leccos z toho, co jsem dostával a dostávám v různých týmech, leckterá věhlasná značka pro mne neuměla často připravit to, co Bořík a Martin Kovaříkové. Ale v tomto případě jsem i po dohodě s nimi nechal ve hře pouze kola karbonová.
Pells neobstál v jednom jediném směru, bohužel však zcela rozhodujícím. Jeho spodní rámová trubka má lehce konický tvar. To je jednoznačně předpisy UCI pro hodinovku zakázané. Ale chci říci, že Pells není ve svých vlastnostech o nic horším kolem než Moser, na kterém nakonec jedu. Navíc chci zdůraznit, že firma Pells mi vyšla vstříc s mimořádnou pohotovostí a s výjimečnou kvalitou odvedené práce. A dělá mi dobře, že jde o firmu českou, která skvěle čelí konkurenci společností s mnohem delší tradicí a mnohem silnějším zázemím.
Speciál od Francesco Mosera prošel kontrolou zcela hladce. Žádný sporný bod, žádné dlouhé diskuse. V Moserovi se snoubí znalosti výrobce se znalostmi vysokého funkcionáře UCI a znalostmi výjimečného úspěšného závodníka, dá se říci specialisty na hodinovku. Sotva má někdo druhý na světě v tomto směru vyšší kvalifikaci! Takže to kolo kontroloři vyslaní UCI nejen uznali jako schopné a řádům plně odpovídající, ale měl jsem chvílemi dojem, že ho dokonce obdivují! Malá radost na konec: Jsou na něm jasné stopy kvality českých výrobců. Převodník Gebhardt a řetěz ČZ!
Kolo Ondřeje Sosenky pro pokus překonat světový rekord v hodinovce 19. července 2005 v Moskvě – Krylatském
Rám: Moser, celokarbonový z materiálu Dedaccia
Hlavové složení, představec, rídítka, sedlovka: FSA
Sedlo: Selle Italia
Náby: Shimano Dura Ace
Ráfky: Vuelta
Galusky: Vittoria
Kliky: Free Spirit
Pedály: Look
Převodník: Gebhardt
Řetěz: ČZ
Celková hmotnost: 9,8 kg