Giro d’ Italia 2004
Posted on 05. Kvě, 2004 by admin in EXTRA
Blíží se to…
Středečním ranním letem jsem z Prahy dorazil do Janova a okamžitě na mne dýchla atmosféra Gira. Italové jím jsou posedlí a hned na letišti jsem měl pocit, že se díky tomuto závodu v tyto dny stává Janov hlavním městem světa.
Klid posledních domácích tréninků je pryč. Osobně bych nejraději na start cestoval až někdy v pátek večer, start je teprve v sobotu, ale přísný týmový program začíná právě dnes. Odpoledne společný trénink, dlouho jsme se takto nesešli, z Acqua e Sapone – Caffe Mokambo jede Giro vedle Italů i Dán, Američan, Ukrajinec, Rakušan a Čech a každý jsme v posledních dnech najížděli kilometry doma. Večer máme společné sezení s týmovým vedením a sponzory. Ve čtvrtek už jsou plánované oficiální lékařské prohlídky a samozřejmě zase trénink, už individuálně. Já bych raději stihl delší než kratší, nepatřím k závodníkům, jimž stačí lehce protočit nohy. Ani v pátek nezůstanu bez kola, podívat se chci detailněji na trať prologu. A v sobotu to začne.
Cítím se dobře, jezdilo se mi v posledních dnech skvěle, nic mi nebolí. Proti loňskému roku, kdy jsem touto dobou před Závodem míru prohlašoval, že do formy mám daleko, jsem stačil najet o 2 tisíce km více. Mám teď od ledna zhruba 12 tisíc kilometrů, z toho dva tisíce v závodech. A když říkám, že se cítím dobře, tak zároveň doufám, že úplná forma to ještě není, protože to by bylo brzy. Pojedu svoje první Giro, ale ti mnohem zkušenější říkají, že na start je třeba přijít tak s osmdesátiprocentní výkonností. Závod je tak dlouhý, že by forma měla růst s přibývajícími dny, udržet se tři týdny na absolutním vrcholu, to prý nejde. Uvidíme, poznám to na vlastní kůži. Je pravda, že zatím jsem nikdy tak dlouhý závod nejel, ale je také pravda, že nejen při Závodě míru, ale také třeba loni při Kolem Švýcarska, jsem se po týdnu cítil lépe než na startu a vždycky jsem si přál, aby byl závod delší. Tak doufám, že se teď už od soboty nebudu těšit, až to všechno skončí…
Vím, že si už léta na sebe šiju bič, když naprosto otevřeně vždycky říkám, s jakým osobním cílem jdu do závodu. Někdy to perfektně vyjde a pak jsem hrdina, jindy sklidím škodolibé posměšky. Před dvěma lety jsem například od ledna všem tvrdil, že chci vyhrát ZM a pak jsem ho v květnu vyhrál. Letos od ledna říkám, že chci na Giru skončit celkově do desátého místa a za tři týdny uvidíme, jak to dopadne… Rozdíl je v tom, že v případě Závodu míru jsem detailně věděl o co jde, kdežto Giro je pro mne svým způsobem velká neznámá. Ale naopak dobře znám pár lidí, kteří už tady v desítce byli a také před tratí nemám žádný zbytečný respekt. Vím, že by bylo taktičtější například moudře říkat, že ten závod je peklo a jeho hrdinové něco jako nadlidé a že už jen postavit se vedle nich je pro mne čest. Případně záhadně dodat, že mne také láká udělat jeden z nejlepších výsledků (takticky neříkat nejlepší), jakého tu kdy dosáhl Čech. A ještě dodat, že takový závod vůbec není pro dvoumetrové osmdesátikilové jezdce a že ani o 15 cm menší borec nikdy v historii Gira mezi nejlepšími deseti neskončil, což je ostatně pravda. Pak dojet třeba pětatřicátý a nechat se v novinách oslavovat a ještě být za skromného sympaťáka.
Připadal bych si jako pitomec. Ne, já znova říkám, že chci být v deseti, protože to byl motiv, který jsem před sebou viděl, když jsem v tréninku nemohl ani otočit nohama. Možná nakonec budu sedmdesátý, nebo ten závod ani nedojedu a dočkám se odsouzení za své nemístné sebevědomí… Je zvláštní, jak zejména lidé, kteří sami nic pořádně neumějí, mají tendenci odsuzovat a zesměšňovat někoho, kdo mířil vysoko a nepovedlo se mu to. A ta radost, jaká z jejich projevu čiší!
Končím s tím… A po několikáté opakuji, že tyto stránky jsou určené mým příznivcům. Chci být hlavně k nim upřímný, tak nebudu abstraktně říkat něco v tom smyslu, že si myslím na dobrý výsledek, když chci být v deseti! Držte mi prosím palce.
Pokud to jen trochu půjde, budu po dobu celého letošního Gira ve spojení s bráchou Viktorem, tak by se zde mělo rychle objevovat všechno podstatné. Zítra a v pátek se ještě před startem ozvu stoprocentně.